15 timmar räcker. Enligt Gunilla Malmborg.

Idag har Adam varit uppe från kl. 6:00 till kl. 21:15. Det är 15 timmar och 15 minuter. Av dessa timmar har han varit i skolans omsorg i nio timmar och 15 minuter. Det betyder att han fram till läggdags har haft sex aktiva timmar utanför skola och fritids. Med Malmborgs förslag kan jag tänka mig att det idag, då det har varit bad och hårtvätt, kanske skulle kunna medges max en timmes assistans för de fyra grundläggande behoven att sköta hygien, klä på och av sig, äta och kommunicera med utomstående. Då återstår fem aktiva timmar. Och han har inte somnat ännu så det kan bli flera.

Idag har vi alltså förbrukat fem av de femton assistanstimmar per vecka som Gunilla Malmborg föreslår att Adam ska få ”per automatik” och som han ska kunna nyttja till att ”leva ett liv som andra”. Dessa fem timmar har vi lagt på att han ska få en behaglig morgon i ett lugnt tempo som är anpassat till honom. De har även gått till att vara med och släppa ut hästar i hagen och en promenad till postlådan. Och till att få sitta i fåtöljen med iPad och hörlurar och titta på hästhoppning (självklart med mig i rummen bredvid som en säkerhet), att bada länge och då filosofera och leka med badleksaker (medan jag som en säkerhet sitter på en stol bredvid), att få bli tvättad länge och väl med en svamp då det är så skönt när det varma vattnet trycks ut mot kroppen (vilket jag knappast tror räknas in i de minuter som ett bad normalt ska ta), att sitta tillsammans med mig vid kvällsfikat och ”prata om” och titta på foton och filmer från dagens aktiviteter i skola och på fritids, att gå igenom bildschema för i morgon, att duka av efter fikat, att med min hjälp träna att spela piano och att slutligen kramas och busa länge och väl med mig på sängkanten innan lampan släcks för natten och jag tar plats i fåtöljen utanför Adams rum.

Det här var alltså fem av de 15 timmarna Adam skulle ha på en vecka. En dag. Det betyder att för resten av veckans sex dagar, av vilka två dessutom är helgdagar utan skola och fritids, så har han 10 timmar att nyttja.

Hur många aktiva timmar har en 16-åring normalt per vecka? Jag kan räkna grovt att Adam under en vanlig vecka med fem skoldagar och två helgdagar har 60 aktiva timmar utanför skola och fritids. Gunilla Malmborg ger honom 15.

Övrig tid. 45 timmar. Hur tänker sig Gunilla Malmborg den, både i avseende till aktiviteter och ett gott liv, samt i avseendet att trygga hans säkerhet?

Sedan kan även tilläggas att Adam inte kan lämnas ensam heller när han sover. Säg att han sover i snitt 63 timmar per vecka – nio timmar per natt (vilket egentligen inte är sant då personer med Downs syndrom har ett mindre sömnbehov än andra och ofta har problematik med sömnstörningar). Hur tänker sig Gunilla Malmborg att det ska ordnas med hans säkerhet då?

Tänker Gunilla Malmborg över huvud taget?

(Och värre ändå. Med tanke på den så otroligt röriga presentation av LSS-utredningen som gjordes idag så är det svårt att förstå vad Malmborg egentligen sade. Har Adam enligt hennes förslag ens rätt till någon personlig assistans över huvud taget? Det var inte alldeles enkelt att förstå det hon sa.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s