Integration. Segregation. Och diskriminering.

Det finns så klart de som tycker att jag ska vara tyst. Lägga ner. Ge upp. Hålla mig lugn. Vara nöjd.  Förstå. Och sätta företeelser i proportion till varandra. Några av dem är politiker. Kanske politiker som tror att man tystar mig, får mig lugn, genom att inte svara på mina mejl? Kanske. Vad vet jag. Det finns ju många förklaringar att ge. Om man vill.

Integration är viktigt i Söderhamns kommun. – Alla ska ha rätt att lyckas i skolan, kan man läsa som ett uttalande i artikeln nedan. I praktiken gäller det inte alla. Två svaga grupper ställs inte mot varandra. Två grupper segregeras från varandra. Den ena diskrimineras.

Var börjar integrationen? Och var ska den sluta? När är den tillräckligt god? För de utan funktionsnedsättning  som behöver integreras. Och för de med funktionsnedsättning. Vad tycker samhällets medborgare – de utan funktionsnedsättning. De som kanske anser att de inte behöver bry sig så mycket. Det berör ju inte dom. Inte idag. Och vem bryr sig om i morgon?

Vad betyder ens ordet integration – för de som säger sig vilja ha den? Som för politiker i Söderhamn. De som tycker att den bristande integrationen i kommunen är ett problem. Det är inte personer med funktionsnedsättning de pratar om.  Inte deras integrering i samhället. Samtidigt kan jag tro att de allra flesta politiker trycker flitigt på gilla-knappen över Glada Hudikteaterns nu aktuella och alldeles fantastiska framgångar. Vad betyder ordet segregation för dem?

Borde jag vara tyst nu? Borde jag tycka att den ena gruppens integrering är viktigare än den andra? Borde jag förstå? Sätta i proportion. Borde jag släppa kraven på min sons fulla delaktighet i samhället?

Söderhamn, och säkerligen även Hufb (Hälsinglands utbildningsförbund), tror sig kunna få mig att ge upp. Att bli tyst. Genom att de svarar mig med tystnad. Det kommer inte att funka. Istället för att plåga mina nära med min ilska och besvikelse så ska jag använda den energin till att arbeta för något bättre. För att alla ska få vara med och känna sig som en del i samhället.

img_9094

Jag läser artikeln ovan.  Alldeles rätt ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Söderhamn! Jag instämmer i vad du säger. Det är detsamma som jag har hävdat under vår långa kamp. Den som vi förlorade. Ni vet. Det handlar inte enbart om utbildning! Det handlar om livet. Livet för personer med funktionsnedsättning. Som min son.

Min sons leverne kräver inte att några kameror behöver sättas upp i centrum. Är hans integrering därför mindre viktig? Se citat av Johannes Tyve (S) ovan. En berättigad fråga tycker jag som hade att välja mellan att ”sätta” min son på en gymnasieskola att jämställa med en institution. Eller att flytta.

Jag förstår vad de tänker. De som sitter med problemet Söderhamns skolsegregation. De tycker att de här två företeelserna inte har med varandra att göra. Att det är helt vitt skilda saker. Integrering och utbildning. För bägge grupper. Men med olika prioritering och vikt. De vill säkert också svara mig att BUN inte har med gymnasiet att göra. Och att de har sina händer bakbundna i avtalet med Hufb. Jag har hört det förr. Bortförklaring in absurdum. Vilket i sin tur leder till att de inte behöver se helheten. För de med funktionsnedsättning. För andra segregerade grupper gör de det. BUNs ordförande sa ju det,  – Det här är en större sak, det är inte bara skola.

Söderhamns beslutande politiker gjorde ett stort misstag för fyra år sedan vid bildandet av Hufb. De läste inte lag och konvention. De gjorde ingen konsekvensanalys. Om de hade gjort det så hade de vetat det som vi ihärdigt talat om för dem sedan våren 2018 – att personer med funktionsnedsättning har laglig rätt att vara fullt delaktiga i samhället.  Nu skulle politiker i Söderhamn kunna erkänna att de gjorde fel och de skulle kunna rätta till det. Vem vet – kanske till och med att de skulle kunna be oss, två familjer, om ursäkt? Vad vet jag. Kanske tycker de att deras misstag drabbade oss ganska hårt.

Söderhamn arbetar för att en grupp människor ska integreras och en annan inte. Att en grupp ska ha möjlighet att lyckas i skolan och en annan inte. Segregeringen kvarstår. Och det finns ett annat ord som blir aktuellt i det här sammanhanget. Diskriminering.

 

 

2 tankar om “Integration. Segregation. Och diskriminering.

Lämna ett svar till Berith Landén Avbryt svar